Wat te doen met een slecht betalende klant?

Als je een eigen bedrijf start, dan ga je er vanuit dat jouw klanten je netjes zullen betalen. Liefst doen ze dat snel, maar in ieder geval voor het verstrijken van de betalingstermijn. Maar wat nou als je ook te maken krijgt met klanten die heel laat of zelfs niet betalen?

Geduld

Ook in dit soort gevallen begint het met geduld. Want meteen een herinnering sturen of zelfs boos opbellen, kan goed werken, maar kan ook averechts. Hoe jammer zou het zijn als blijkt dat deze klant geen slechte betaler is maar het gewoon even was vergeten en op het punt stond het geld over te maken? En bedenk dat ook deze klant een vaste klant kan worden.

Vriendelijkheid voorop

Als je besluit om deze klant te herinneren aan de openstaande factuur, kies dan een manier die passend is. In sommige gevallen is het prima een mail te sturen (in sommige systemen gebeurt dat automatisch zodra de factuur is vervallen). Maar vaak werkt het beter om de klant even te bellen. Ga gewoon op een vriendelijke manier het gesprek aan. Je zal zien dat de kans groot is dat de klant dat waardeert, en alsnog snel betaalt.

Als betaling alsnog uitblijft

Tja, en dan blijft er helaas een, gelukkig meestal heel kleine, groep wanbetalers over. Natuurlijk kan je het zelf nog een keer proberen, door nóg een keer te bellen, door een aanmaning te sturen, door leveringen of service stop te zetten. Maar heb je passende hulp nodig bij betwiste vordering? Dan is er eigenlijk geen andere weg dan een expert inschakelen. Die weet namelijk als geen ander wat er nodig is om een vervallen factuur alsnog en liefst snel betaald te krijgen. Het scheelt jou een boel ergernis, en je vergroot de kans om het openstaande bedrag binnenkort op je rekening te krijgen. Het scheelt jou een boel ergernis, en je vergroot de kans om het openstaande bedrag binnenkort op je rekening te krijgen. Geen enkele klant is blij om op die manier benaderd te worden, maar het heeft in de meeste gevallen wel het juiste effect.

Leave a Comment

Your email address will not be published.